Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Läsnä Nyt

Mikä Mindfulness?

Mindfulness sanan voisi kuvailla hyvin lyhyesti suomeksi sanoilla tietoinen hyväksyvä läsnäolo. Kysymys on tietoisuustaitojen kehittämisestä erilaisilla läsnäoloharjoituksilla. Harjoitukset on irrotettu uskonnollisista perinnöistään ja ne ovat kehon ja mielen harjoituksia.

Harjoitusten vaikutuksista on tutkimuksia jo 70-luvun lopulta lähtien ja tuoreita tutkimuksia syntyy koko ajan. Aiemmin haastattelututkimuksin esille saadut mindfulnessin kokemukselliset hyödyt on sittemmin voitu todentaa aivojen kuvantamismenetelmillä esiin tulevilla fysiologisilla vaikutuksilla.

Läsnäolo on tila, joka syntyy, kun pysähdymme havainnoimaan sitä mitä on tässä hetkessä kaikki aistit avoimina. Läsnäolon tilassa meille avautuu tilaisuus tehdä tietoisia valintoja kaikilla käytettävissä olevilla voimavaroilla, kyvyillä ja taidoillamme automaattisten reaktioiden sijaan.

Mindfulness on omakohtaisten oivallusten kautta tapahtuvaa oppimista, kehittymistä ja oman ymmärryksen syvenemistä. Ihmisen hyvinvoinnin kokonaisuus koostuu psyykkisestä, älyllisestä, sosiaalisesta, henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Mindfulness taidoissa voidaan puhua mielen taidoista, jotka muodostaa pohjan ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.

Esimerkiksi antaen aikaa itselle, kuunnellen omaa kehoa, sisintä ja ympäristöä. Ottaa vastaan mitä on sellaisena kuin se on. Sisältä päin ja ulkoa päin. Tutkaillen ja seuraten mitä ajattelen siitä.Esimerkiksi antaen aikaa itselle, kuunnellen omaa kehoa, sisintä ja ympäristöä. Ottaa vastaan mitä on sellaisena kuin se on. Sisältä päin ja ulkoa päin. Tutkaillen ja seuraten mitä ajattelen siitä.

Lue lisää: Metakognitiiviset taidot, Mindfulness harjoitusten hyödyt, Miten apua stressiin?.

 

Lähteet: Inspiral Coaching Oy/Mindfulness Työssä -8 askelta hyvään työhön™,

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?