Kirjoitus julkaistu Eveliinan blogissa vierailevana kirjoittajana 27.11.2018.

https://eveliinarusi.fi

 

Muistan, kun itse törmäsin ensimmäisiä kertoja sanaan ’Mindfulness’. Tupisin tuohuksissaniitsekseni, että mikä siinä on, kun ei voida puhua suomeksi asioista… Päädyin kuitenkin uteliaisuuttani mindfulness peruskurssille opiskelemaan, mistä oikeastaan on kysymys. Olen nuorempina vuosinani harrastanut joogaa, yhteensä noin 10 vuoden ajan vaihtelevalla menestyksellä. Siksi kurssilla meditaatioihin antautuminen oli minulle tuttua ja hyvän ohjaajan turvassa harjoitukset olivat antoisia. Mindfulness menetelmänä tuntui elämäntilanteeseeni juuri sopivalta tukemaan omaa kasvuani valmentajuutta kohti. Nyt olen itse mindfulness –ohjaaja ja Mindfulness Työssä -8 askelta hyvään työhönTM –valmentaja ja jaan ilolla menetelmän hyötyjä eteenpäin.

Mistä mindfulnessissa on kysymys?

Tietoisen hyväksyvän läsnäolevan mielen harjoitusta, ’practise of being mindful’.
Yksinkertaisimmillaan se voi olla, että vain pysähdyt ja hengität. Syvällisimmillään sen
vaikutukset ulottuvat elämäsi jokaiselle osa-alueelle. Voit varmasti kuvitella miten paljon laadukkaammin pystymme toimimaan, kun käytettävissämme ovat kaikki resurssimme. Miten paljon tehokkaammin toimimme, kun olemme tietoisia omista toimintamalleistamme ja tunnistamme omat henkilökohtaiset varoitus signaalit esimerkiksi liiallisesta stressistä. Liiallinen stressin kokemus on tänä päivänä valitettavan yleinen ilmiö ja estää meitä käyttämästä kaikkea potentiaaliamme työssä ja elämässämme ylipäänsä.

Olet ehkä törmännyt käsitteeseen ’positiivinen stressi’?

Kysymyksessä voisi olla esimerkiksi tilanne, jossa unelmatyötään tekevä ihminen yksinkertaisesti ja yllättäen palaa loppuun, kesken ’flown’. Tiesitkö, että ihmisen keho on siitä vinkeä laitos, ettei se erota positiivista ja negatiivista kuormitusta? Minulle tämä oli aivan uusi tieto. Keholle ylikuormitus on ylikuormitusta -piste. Kehomme alkaa toimimaan ’putki-aivona’ ja luovuutemme kärsii levon ja palautumisen puutteesta. Huomiokykymme kapenee ja muisti pätkii. Nämä ovat tuttuja juttuja, eikö? Kun opimme huomaamaan näitä merkkejä herkemmin, pystymme myös nopeammin ohjaamaan toimintaamme itsellemme terveempään suuntaan.

Oletko sinä tietoisesti pistänyt merkille omat ylikuormittumisen hälytysmerkit?

Hyvä apukeino on esimerkiksi pistää paperille ne pienet asiat, omat ’hälärisi’, joista tunnistat herpaantuneesi reaktiiviseksi toimijaksi. Kun itsetuntemuksemme kehittyy mindfulness harjoitusten avulla, pystymme myös auttamaan itseämme paremmin ja mikä tärkeää –aiemmin. Aina, kun huomaat stressi-häläri-signaalin, pysähdyt ja hengität. Opit ottamaan etäisyyttä ja annat itsellesi aikaa palauttavalle toiminnalle.

Mikä sitten on palauttavaa toimintaa?

Sopiva kuormitus toimii liikkeelle panevana voimana. Liian vähäinen tai liiallinen kuormitus taas aiheuttaa pitkään jatkuessaan meille uupumuksen. Kehomme tarvitsee palauttavaa toimintaa, joka toimii ikään kuin latauspisteen tavoin. Levossa parasympaattinen hermosto aktivoituu, mikä tarkoittaa, että sydämen syke hidastuu, pupillit pienenee ja esimerkiksi ruoansulatus aktivoituu. Sympaattinen hermosto taas mm. nostaa sydämen sykettä ja lisää adrenaliinin eritystä. Mindfulness –harjoitukset toimivat tutkitusti parasympaattista hermostoa aktivoivina. Näin ollen niillä on palauttava vaikutus, minkä voi todeta myös hyvin yksinkertaisella ’pysähdy-hengitä’ -harjoituksella. Olet lämpimästi tervetullut tutustumaan lisää aiheeseen sivuillani lasnanyt.fi.

Kouluttaja Virpi Pakaslahti

Mindfulness Työssä –ohjaaja sekä Mindfulness -ohjaaja
Puutarhaterapia & Coach valmentaja
Liiketalouden ja henkilöstöhallinnon alan tradenomi

virpi@lasnanyt.fi

0400 801137

www.lasnanyt.fi