Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Läs Nyt

Miten apua stressiin?

Stressi

Stressi kuuluu elämäämme ja se toimii meitä toimeenpanevana voimana. Pistää meidät liikkeelle ja optimaaliseen työvireeseen. Lyhyesti avattuna stressi laukaisee sympaattisen hermostomme aktiiviseksi, sydämen syke nousee ja lihakset valmistautuvat toimintaan. Levossa taas parasympaattinen hermosto aktivoituu ja käytännössä huomaamme, että mm. sydämen syke hidastuu.

Miksi stressistä tulee sitten ongelma?

Kehomme reagoi stressiin, koska se on sisäänrakennettu viesti toiminnan tarpeesta.   Stressitilanteessa automaattiset merkityksenannot ja tulkinnat nopeuttavat toimintaamme ja ovat historiamme aikana olleet selvitymisemme ehto. Palvelee siis hienosti nopeaa reagointia ja tilanteita, joissa emme tarvitse kehittyneimpiä aivojemme osia. Mikäli kehomme saa tällaisia viestejä aivoistamme tauotta, eikä kehon ja mielen palautumiselle jää tilaa, on edessä ongelmia.

Luova toiminta vaatii tilaa ja aikaa kapasiteettimme hyödyntämiseen. Yleisiä merkkejä stressin ylivallasta ovat esimerkiksi hosuminen, toistuvat toimintamallit tilanteista riippumatta ja muistin pätkiminen. Kuulostaako Sinulle tutulta? Tunnistat varmaan myös miten stressireaktion aikaansaava tilanne aiheuttaa myös voimakkaita tunteita. Usein kiireessä ja ajattelemattomuuttamme työnämme nuo tunteet sivuun tai tukahdutamme ne. Tästä seuraa todennäköisimmin pahaa oloa, jonka lievittämiseen kehittelemme kukin omat suosikkiriippuvuutemme. Se millaiset välineet meillä on käsitellä stressiä aiheuttavia tilanteita, tuntemuksia ja kokemuksia ohjaa paljolti myös sitä, miten selviämme stresissistä.

Stressi

Mindfulness -menetelmällä meidän on mahdollista kehittää kykyämme ohjata aivojemme tulkintaa stressaavasta viestistä ja antaa itsellemme aikaa käsitellä stressireaktiomme kokonaisuudessaan. Tällöin tunteet ja ajatukset tulevat läpikäydyiksi ja tiedostetuiksi. Oleellista stressin kanssa sovussa elämiselle on myös se miten hyvin tunnemme itseämme ja tunnistammeko itsessämme liiallisessa kuormittumisessa esiin tulevat signaalit. Kun opimme tunnistamaan nämä signaalit, osaamme myös paremmin antaa itsellemme riittävästi palautumisen hetkiä. Mindfulness -harjoitukset aktivoivat juuri parasympaattista hermostoa ja toimivat näin ollen hyvin palauttavina hetkinä.

Kun olemme avoimia itseämme ja kokemuksiamme kohtaan, opimme tuntemaan itseämme paremmin. Annamme itsellemme mahdollisuuden ymmärtää kokemaamme ja olemme valmiimpia tekemään viisaita ratkaisuja ja päätöksiä.

Tähän olen saanut itse paljon apua Mindfulness-menetelmistä ja -harjoituksista. Siksi haluan myös jakaa tämän menetelmän Sinulle.

 

Mindfulness Työssä: 8 Askelta hyvän työhön™ -valmennuksessa paneudumme mm. stessiin ja sen laatuihin, stressinssätelyyn, omaan suhteeseemme stressiin ja miten voimme olla virkeämpiä tullessamme töistä kotiin. Lue linkistä lisää tarjoamistani työyhteisöjen valmennuksista.

Lue lisää: Metakognitiiviset taidot, Mindfulnessharjoitusten hyödyt, Luontoavusteisuus osamenetelmänä.

Kun tunnet omat stressi-indikaattorisi, pystyt tukemaan omaa jaksamistasi rakentavasti.Kun tunnet omat stressi-indikaattorisi, pystyt tukemaan omaa jaksamistasi rakentavasti.

Läheet: Mindfulness Työssä Akatemia, Kabat-Zinn J.; Täyttä elämää,2007

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?